0

Primena novog modela elektronske fiskalizacije, koji je ključna poluga u borbi protiv sive ekonomije, od danas je obavezna u Republici Srbiji, a istovremeno u javnom sektoru počela je i primena sistema elektronskih faktura.

ilustracija Pixabay

Kada je reč o e-fiskalizaciji, ovaj model podrazumeva upotrebu novog hardverskog ili softverskog rešenja, a u skladu sa tim potrebno je da od nedelje 1. maja, svi obveznici izdaju nove fiskalne račune sa QR kodom, kako bi nastavili da rade u skladu sa zakonom, saopštilo je Ministarstvo finansija.

Tranzicioni period za prelazak na novi model fiskalizacije je počeo 1. novembra i završen je u subotu.  U toku trajanja tranzicionog perioda paralelno su funkcionisali stari i novi model, koji je od danas će obavezan za sve obveznike fiskalizacije.

Prednosti koje donosi novi sistem su brojne, i za državu, i za privredu i za građane, jer se na taj način suzbija nelojalna konkurencija i omogućava efikasnija borba protiv sive ekonomije, olakšava poslovanje, smanjuju troškovi na duži rok, ukida se nepotrebno administriranje i stvara bolji poslovni ambijent. Naime, ukida se trošak fiskalizacije/defiskalizacije kasa, godišnjih servisa fiskalnih uređaja, nestaje trošak kupovine i skladištenja takozvanih kontrolnih traka, ukida se pretplata kod mobilnih provajdera za GPRS.

Takođe, novim modelom fiskalizacije se stvaraju uslovi za efikasno praćenje i kontrolu poreskih obveznika kod kojih postoji rizik od izbegavanja plaćanja poreza. Ujedno, revnosni obveznici fiskalizacije će biti pošteđeni nepotrebnih kontrola. Omogućava se i veći broj poreskih kontrola u sedištu poreskog organa, što će smanjiti potrebu za terenskim kontrolama. S obzirom da će inspektori dobijati kvalitetne podatke, vreme koje su uštedeli mogu da iskoriste za druge zadatke.

Ono što je važno za građane jeste da novi model fiskalizacije predviđa postojanje QR koda na svakom fiskalnom isečku, čime kupci, odnosno korisnici usluga, mogu da provere da li je račun izdat u skladu sa zakonom i čijim skeniranjem mobilnim telefonom kupac uspostavlja vezu sa Poreskom upravom i dobija informacije da li je njegov račun original, da li je prosleđen u PU ili ne. Tako je svaki kupac ujedno i kontrolor fiskalnih računa što povećava mogućnost otkrivanja svih koji falsifikuju fiskalne račune. 

Kada je reč o novom sistemu elektronskih faktura, od danas je  obaveza subjekata javnog sektora da primaju i čuvaju elektronsku fakturu, i da izdaju elektronske fakture drugom subjektu javnog sektora. Takođe, obaveza subjekta privatnog sektora je da izda elektronsku fakturu subjektu javnog sektora. 

To znači da poslovanje sa državom postaje ekonomičnije i sigurnije, a Zakonom o elektronskom fakturisanju propisan način slanja, primanja i čuvanja e-faktura će postepeno usvojiti i privredni subjekti u međusobnim transakcijama.

Obaveza subjekta privatnog sektora da primi i čuva elektronsku fakturu izdatu od strane subjekta javnog sektora, primenjivaće se od 1. jula 2022. godine.

Na kraju, obaveze izdavanja i čuvanja elektronske fakture u transakcijama između subjekata privatnog sektora nastupaju od 1. januara 2023. godine. To su ujedno i datumi od kada se primenjuje obaveza da se elektronski evidentira obračun poreza na dodatu vrednosti.

Produkciona verzija Sistema elektronskih faktura dostupna je na adresi https://efaktura.mfin.gov.rs/, a od trenutka registracije se primenjuju sva prava i obaveze propisane Zakonom o elektronskom fakturisanju, što, između ostalog, podrazumeva da sve poslate i primljene elektronske fakture imaju svojstvo verodostojnih isprava.

Korišćenje sistema elektronskih faktura će biti besplatno, a benefiti koje će ovaj sistem doneti su brojni. Primena Zakona o e-fakturama sasvim sigurno će dovesti do ubrzanja procesa rada i poslovanja i obezbediti veću pravnu sigurnost svim poslovnim subjektima kada je reč o dostavljanju i primanju faktura, kao i njihovo bolje čuvanje. Takođe, novi sistem razmene faktura omogućiće bržu naplatu između privrednih subjekata, uz pozitivan uticaj na smanjenje pojedinih troškova koja sada snose preduzeća.

Takođe, omogućava se ušteda u vremenu potrebnom za rad sa fakturama, jer nestaje potreba za izdavanjem, primanjem i čuvanjem faktura u papirnom obliku. Ušteda u vremenu će biti ostvarena i zato što pretraga elektronskih faktura zahteva manje vremena od pretraživanja papirnih arhiva.

Primenom Zakona o elektronskom fakturisanju, privredni subjekti koji su u sistemu poreza na dodatu vrednost moći će da računaju da će se znatno ubrzati povrat PDV-a. Naime, ukoliko se ulazna i izlazna faktura poklope u sistemu, omogućiće se mnogo brži povrat PDV-a, a ne kao što je do sada rok bio 45 dana. Time će biti rešena jedna od osnovnih zamerki koje se mogu čuti od strane privrede, kada je u pitanju povrat PDV-a. Upotrebom sistema elektronskog fakturisanja, to pitanje će u potpunosti biti rešeno.

Facebook komentari

guest
0 Komentara
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare
0
Ostavi komentar na vestx
Choose A Format
Personality quiz
Series of questions that intends to reveal something about the personality
Trivia quiz
Series of questions with right and wrong answers that intends to check knowledge
Poll
Voting to make decisions or determine opinions
Story
Formatted Text with Embeds and Visuals
List
The Classic Internet Listicles
Countdown
The Classic Internet Countdowns
Open List
Submit your own item and vote up for the best submission
Ranked List
Upvote or downvote to decide the best list item
Meme
Upload your own images to make custom memes
Video
Youtube and Vimeo Embeds
Audio
Soundcloud or Mixcloud Embeds
Image
Photo or GIF
Gif
GIF format
Send this to a friend