Putevi Srbije potražuju uslugu projektovanja sistema za naplatu putarine na putevima nižeg reda za teška teretna vozila sa 4 i više osovina.
Cilj je da se najveći deo teretnog saobraćaja preusmeri na auto-puteve, s obzirom da bi putarina na svim putnim pravcima isto koštala. Efekti ovakve odluke odrazili bi se na nivo bezbednosti u saobraćaju.
Naplata putarine na putevima prvog reda postoji u Evropi već skoro 20 godina. Ona postoji i u zemljama u neposrednom okruženju Mađarskoj i Bugarskoj. Naplata putarine na putevima koji nisu autoputevi najraširenija je u Nemačkoj, gde se primenjuje na skoro 50.000 km, od čega je tek nešto više od 13.000 km autoputeva. Naplata putarine na putevima prvog reda primenjuje se na komercijalna vozila i svugde su obuhvaćena vozila nosivosti preko 12 tona, a u nekim zemljama i komercijalna vozila manje nosivosti.
Učešće komercijalnih vozila (vozila 4. kategorije po klasifikaciji koja se primenjuje na autoputevima u Srbiji) u ukupnom broju saobraćajnih nezgoda na putevima prvog reda iznosi oko trećinu svih nezgoda koje se dese na ovim putevima. To pokazuje da njihov intenzivni saobraćaj na putevima prvog reda predstavlja rizik za sve učesnike u saobraćaju, naročito imajući u vidu da je učešće komercijalnih vozila u ukupnom saobraćajnom toku na putevima prvog reda daleko ispod jedne trećine.
Uzimajući u obzir navedeno, može se zaključiti da bi se merama kojima bi se smanjio saobraćaj vozila 4. kategorije na putevima prvog reda, značajno povećala bezbednost korišćenja ovih puteva. Jedna od tih mera je i uvođenje naplate putarine za vozila 4. kategorije na putevima prvog reda, pogotovo ako bi se usluga koršćenja puta prvog B reda naplaćivala po istoj ceni kao i na autoputevima.
Uzimajući u obzir navedeno, procena Naručioca je da bi se 60-70% ovih vozila preusmerilo sa puteva prvog B reda na autoputeve.
Studijom je predložena dinamika realizacije ETC sistema na putevima prvog reda u Srbiji. Celokupna realizacija je podeljena u 4 faze.
(ilustracija Pixabay)